torstai 4. joulukuuta 2014

Game.SET.Matching - Sports as an Educational Tool


Tbilisi, Georgia
17.-21.11.2014


Sain osallistua Erasmus+ -ohjelman alaiseen Youth in Action -koulutukseen Tbilisissä kesken harmainta marraskuuta. Päivä oli lyhyt Georgiassakin, mutta sitä pyrittiin jatkamaan keski-iältään varsin nuorista koostuneen ryhmän toimesta aina seuraavan päivän puolelle. Ikäkertoimet huomioon ottaen pysyin nuorten mielestä varsin hyvin vauhdissa mukana.

Edustettuna oli kahdeksantoista maata. Sain tutustua ihmisiin, jotka tulivat maista, joissa en ole koskaan käynyt tai edes tavannut ihmisiä, jotka tulevat näistä maista: Marokko, Tunisia, Egypti ja Jordania, jotka ovat ns. EuroMed-maita.

Jokainen toi mukanaan omasta maastaan pelin, leikin tai harjoituksen, jonka oli valmis jakamaan kurssilla muiden kanssa. 

Itselleni mieleepanuva oli LELOS - georgialainen kansallispeli, jossa varsin painavaa, lähinnä suurelta kurpitsalta muistuttavaa palloa, yritetään ryöstää omalle joukkueelle ja sitten kuljettaa se tiettyyn maaliin. Peli muistuttaa aika lailla rugbyä, jota myöskin sovellettuna kokeilimme.

Voimakas kokemus oli myös sokeiden futsal, jota pelasimme silmät sidottuina erikoisjalkapallolla, jossa erikoista oli se, että pallon sisällä oli helistin. Sokeiden futsalissa maalivahdit ovat näkeviä ja kummallakin joukkueella on vastustajan päätyviivalla näkevä "majakka", joka huutaa ohjeita omalle joukkueelleen. 

Jokaista peliä ja harjoitusta arvioitiin jälkeenpäin ryhmissä sen suhteen, miten se on sovellettavissa erilaisiin ympäristöihin erilaisiin tarpeisiin.

Youth in Action -ohjelma edustaa non-formaalia oppimista, kun perinteinen kouluopetus edustaa formaalia oppimista. Non-formaalista oppimisesta vastaavat esimerkiksi erilaiset nuorisojärjestöt. Yhteistä formaalille ja non-formaalille oppimiselle on etukäteen astetetut tavoitteet. Kouluopetuksessa tavoitteiden asettamisesta perinteisesti vastaavat koulun ylläpitäjät ja heidän edustajansa, opettajat. Non-formaalissa oppimisessa tavoitteiden asettaja on oppija itse. 

Lisäksi puhutaan informaalista oppimisesta, mikä on oppimista ilman asetettuja tavoitteita; esimerkiksi kun lapsi varttuessaan oppii asioita vanhempiaan seuraamalla.

Kurssilla loimme yhteyden, jonka on määrä tuottaa nuorisovaihto Marokossa syyskuussa 2015. Teemana on oppiminen luonnnossa ja luonnosta liikkumalla ja seikkailemalla luonnossa. Hankkeen työnimi on "Plant Path" (= kasvipolku ).

Toivoisin ensisijaisesti koulumme nykyisen YsiPlus-ryhmän oppilaitten innostuvan hankkeesta ja lähtevän sitä suunnittelemaan. Turun ja Marokon lisäksi nuoria osallistujia tulee Pietarista, Jordaniasta, Armeniasta ja Puolasta.

Olen itse valmis olemaan mukana, mutta ohjelma edellyttää, että päävastuu suunnittelusta on nuorilla itsellään: Youth in Action!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti