TARINAN LÄHTÖKOHTA
Hankkeen
lähtökohtana on suomalaisten nuorten parissa varsin yleinen tapa suhtautua
kouluun itsestäänselvyytenä.
Itsensä
haastaminen on monille vierasta, mikä johtaa alisuoriutumiseen ja rajaa
mahdollisuuksia jatko-opintoihin.
Toinen
lähtökohta hankkeelle on Vasaramäen koulun Syreenikujan yksikön mahdollisuudet
hyödyntää monikulttuurisuutensa, mikä edellyttää tietoisia toimenpiteitä.
Monikulttuurisuutta ei koulun arjessa kyetä riittävästi näkemään
mahdollisuutena.
Hanke
on Annin ja Fadumon yhden päivän tarina. Anni on turkulaisen Vasaramäen
yläkoulun oppilas ja Fadumo
käy koulua Somalimaan Suomi-kylässä. Elokuvan keinoin tuodaan esille näiden
kahden – toisiinsa nähden
täysin erilaisen – kulttuurin ja sitä edustavan koulun elämää. Turkulaisen
Vasaramäen koulun ja Somalimaan
ja sen Suomi-kylän nuoret saavat ainutlaatuisen mahdollisuuden ystävyyssuhteen
luomiseen erilaisesta
ympäristöstä tulevien, erilaisista sosio-ekonomisista lähtökohdista
ponnistavien ja eri uskontoa edustavien
nuorten kanssa.
HANKKEEN TAVOITTEET
Tavoitteenamme
tässä hankkeessa on tasavertainen kehityskumppanuus, joka lisää tietämystä ja
ennen kaikkea
ymmärrystä
siitä, mitä koulutus ihmisoikeutena merkitsee.
Tähän
tavoitteeseen pyrkiessään hanke hyödyntää mm. seuraavia näkökulmia:
-
nuorten ja heidän opettajiensa osallisuuden vahvistaminen,
-
sukupuolten tasa-arvo ja
-
taloudellisesti heikommassa asemassa olevien koulutus.
KÄYTETYT TYÖTAVAT
Oppimistavoitteet
voidaan jakaa kolmen H:n mukaan: heart, head and hands. ”Heart” on asenne,
”head” on
tiedolliset
tavoitteet ja ”hands” on taidot.
HEART, SYDÄN
-
koulutuksen arvostuksen vahvistaminen
-
omien voimavarojen, mahdollisuuksien löytäminen – itsensä haastaminen
-
erilaisuuden ymmärtäminen
HEAD, PÄÄ
-
tietämyksen lisääminen kumppaniosapuolen kulttuurista ja olosuhteista
-
tutustutaan elokuvan kerrontaan, puhutaan elokuvan rakenteesta ja elokuvaharjoitusten
kautta edetään
elokuvan
tekoon
HANDS, KÄDET
-
informaatioteknologian käyttöön liittyvät taidot, kuten esim. yhteydenpito
kumppaniin Skypen välityksellä
-
kameran ja muun elokuvan tekoon tarvittavan välineistön käyttötaito
TULOKSET
Hanke
on tuottanut konkreettisesti elokuvan hyödynnettäväksi kouluissa toteuttavassa
globaalikasvatuksessa.
Elokuvan
teossa päädyttiin lopulta dokumenttielokuvaan. Elokuvan tuotannossa mukana
olleen kahdeksansien luokkien kuvaviestinnän ryhmän oppiminen on havaittavissa
tarinan edetessä kohti elokuvan loppua. Annin henkinen kasvu kuvastaa koko
ryhmän kasvua.
Elokuvaa
täydennetään ryhmän toimesta vielä lehtisellä, jossa kuvataan prosessia ja
johon kootaan tärkeää taustatietoa. Tämä on tärkeää elokuvan hyödyntämisen
kannalta.
Oppimista
ja kasvua on ohjannut opettaja Hanna Moilanen.
KESKUSTELUA
Meillä
on monet asiat hyvin. Pidämme niitä kuitenkin itsestään selvinä. Meidän on
usein helpompi arvostella kuin arvostaa.
Tämä
elokuva pakottaa meidät pohtimaan elämän arvoja.
Mikä
on ihmisenä olemisessa kaikkein tärkeintä? Mikä on ihmiselle tärkeintä? Mikä
tekee ihmisestä onnellisen?
YHTEENVETOA
Annin
ja Fadumon tarina –elokuvan ja siihen liittyvän taustamateriaalin levitys
tullaan tekemään mahdollisimman helpoksi ja materiaalin on tarkoitus olla
kaikkien saatavilla internetissä.
Yhteistyössä
YLEn kanssa suunnittelemme tarinalle jatkoa. Annin ja Fadumon tarina -elokuvassa
Vasaramäen koulun oppilas Nasir – jonka juuret ovat Somalimaassa – oli
ensimmäistä kertaa Afrikassa. Tästä avautui odottamaton näkökulma, jota
haluaisimme laajentaa. Meillä on paljon suomalaisia oppilaita, joiden juuret
ovat Suomen ulkopuolella – usein hyvin kaukanakin.
YHTEISTYÖSSÄ KANSSAMME
·
TS-yhtymä
·
Vaskun Vanhemmat ry – Vasaramäen koulun vanhempainyhdistys
·
Vasaramäen koulun Syreenikujan yksikön oppilasparlamentti
· Wali Hashi, freelance toimittaja
Elokuvamme lähes lopullisen version voitte katsoa osoitteesta http://www.youtube.com/watch?v=3oTNcsle7LY
Elokuvamme lähes lopullisen version voitte katsoa osoitteesta http://www.youtube.com/watch?v=3oTNcsle7LY
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti