Yhteisö koostuu yksilöistä, joita usein yhdistää yhteinen
tehtävä tai päämäärä. Yhteisössä yksilöt toimivat tavalla tai toisella yhdessä,
mutta yhteisön olemassaolo ei kuitenkaan ole tae yhteisöllisyyden
muodostumisesta.
Yhteisöllisyys lisää yhteisön jäsenen sosiaalista pääomaa ja
se vaatii syntyäkseen yhteisön jäsenten keskinäistä luottamusta, avointa
kommunikaatiota, vuorovaikutusta ja osallistumista.
Yhteisöllisyyden kehittymisessä yksilöiden tunteet ovat
tärkeässä asemassa. Yksilön täytyy voida tuntea, että hän kuuluu yhteisöön,
hänen tulee voida tuntea itsensä tarpeelliseksi, hyväksytyksi ja arvokkaaksi.
Olet tänään jättämässä tämän yhteisön – Vasaramäen koulun.
Tämä voi olla onnen hetki:
”Vihdoinkin!”
Minun kouluaikanani 70-luvulla Alice Cooper tulkitsi
väkevästi tuntojamme vastaavassa tilanteessa School’s Out –kappaleellaan.
Mutta voit yhtä lailla tuntea haikeutta ja luopumisen tuskaa
– vallankin ajatellessasi omia luokkakavereitasi tässä yhteisössä.
Seuraavan kerran tapaat heidät – et ehkä heitä kaikkia,
mutta toivon mukaan useimmat heistä – kun järjestätte luokkakokouksen.
Itse osallistuin luokkakokoukseen viime lauantaina, jolloin
tuli kuluneeksi likimain päivälleen 40 vuotta siitä, kun erosimme. Me Klassikon
pojat.
Olimme toki tätä ennenkin tavanneet toisemme kymmenen vuoden
välein.
Nyt uusimme penkkariajelun.
Käytössämme olleen kuorma-auton lavaa koristivat latinankieliset
lakanalle maalatut tekstit, olihan latinan kielen opiskelulla ollut tärkeä
rooli meidän koulussamme.
Yhden noista lakanoista olen tuonut tähän tilaisuuteen.
Ne plus ultra!
Eli suomeksi: täydellinen!
Minusta se sopii hyvin kuvaamaan teitä yhteisönä.
Olen teistä valtavan ylpeä.
Minulla on unelma koulusta. Se ei ole vielä täysin
toteutunut, mutta olen tuntenut tänä keväänä muutamaan otteeseen olevani lähempänä
sitä kuin koskaan ennen.
Näin tunsin Vasaran Päivänä, kun isot ja pienet olivat
yhdessä ja yhdessä saivat aikaan upeat esitykset.
Näin tunsin mm. aina, kun kiipesin aamulla portaita ylös
Kelloaulaan ja näin siellä tyttöjen keskenään harjoittelevan tanssiaan - kaiketi Power Mover –tanssikilpailuun.
Näin tunsin, kun joku teistä soitti flyygeliä Kelloaulassa.
Näin tunsin, kun näin teidät uskomattoman innostuneina
leuanvedosta.
Näin tunsin, kun näin ja ennen kaikkea kuulin teidän tekevän
lipdub-videotanne.
Näin tunsin eilen Ysigaalassanne ja iltapäivällä Henrikin
kirkossa.
Alumnilla tarkoitetaan yleensä jossakin oppilaitoksessa
aiemmin opiskellutta henkilöä.
Alumnitoiminnan tavoitteena voi olla esimerkiksi yhteyden
säilyttäminen oppilaitoksen ja sen entisten oppilaiden välillä tai yhteyksien
luominen alumnien välille.
Hyvä peruskoulusi päättävä nuori.
Vaikka tänään lähdet, olet tänne aina tervetullut. Tiedät
itsekin, miten matkan varrella on välistä ollut vaikeaa kuunnella meitä koulun
aikuisia.
Samat vaikeudet ovat varmasti perässäsi tulevilla nuorilla.
Sinulla peruskoulun käyneenä ja keskiasteen koulutukseen
päässeenä olisi varmasti paljon annettavaa heille.
Kantapään kautta oppiminen on tehokasta, mutta sangen
raskasta.
Olet siis tervetullut koulumme alumniksi.
Näillä sanoilla haluan onnitella sinua. Olet nyt suorittanut
peruskoulun.
Lisäksi haluan toivottaa sinulle onnea ja menestystä
jatko-opinnoissasi, jotka vielä hetken ovat hämärän peitossa.
Jotteivat huomispäivän pilvet peittäisi tämän päivän
aurinkoa, kehotan sinua näkemään asiat edesmenneen presidenttimme Mauno
Koiviston tavoin:
Tässä asiassa, kuten
yleensä elämässä on viisasta luottaa siihen, että kaikki menee hyvin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti