maanantai 5. kesäkuuta 2017

Puhe peruskoulunsa päättäville lauantaina 3.6.2017




Hyvä vielä hetken aikaa 9. luokan oppilas.


Yhteisö koostuu yksilöistä, joita usein yhdistää yhteinen tehtävä tai päämäärä. Yhteisössä yksilöt toimivat tavalla tai toisella yhdessä, mutta yhteisön olemassaolo ei kuitenkaan ole tae yhteisöllisyyden muodostumisesta.

Yhteisöllisyys lisää yhteisön jäsenen sosiaalista pääomaa ja se vaatii syntyäkseen yhteisön jäsenten keskinäistä luottamusta, avointa kommunikaatiota, vuorovaikutusta ja osallistumista.

Yhteisöllisyyden kehittymisessä yksilöiden tunteet ovat tärkeässä asemassa. Yksilön täytyy voida tuntea, että hän kuuluu yhteisöön, hänen tulee voida tuntea itsensä tarpeelliseksi, hyväksytyksi ja arvokkaaksi.

Olet tänään jättämässä tämän yhteisön – Vasaramäen koulun.

Tämä voi olla onnen hetki:

”Vihdoinkin!”

Minun kouluaikanani 70-luvulla Alice Cooper tulkitsi väkevästi tuntojamme vastaavassa tilanteessa School’s Out –kappaleellaan.

Mutta voit yhtä lailla tuntea haikeutta ja luopumisen tuskaa – vallankin ajatellessasi omia luokkakavereitasi tässä yhteisössä.

Seuraavan kerran tapaat heidät – et ehkä heitä kaikkia, mutta toivon mukaan useimmat heistä – kun järjestätte luokkakokouksen.

Itse osallistuin luokkakokoukseen viime lauantaina, jolloin tuli kuluneeksi likimain päivälleen 40 vuotta siitä, kun erosimme. Me Klassikon pojat.

Olimme toki tätä ennenkin tavanneet toisemme kymmenen vuoden välein.

Nyt uusimme penkkariajelun.  Käytössämme olleen kuorma-auton lavaa koristivat latinankieliset lakanalle maalatut tekstit, olihan latinan kielen opiskelulla ollut tärkeä rooli meidän koulussamme.

Yhden noista lakanoista olen tuonut tähän tilaisuuteen.

Ne plus ultra!

Eli suomeksi: täydellinen!
Minusta se sopii hyvin kuvaamaan teitä yhteisönä.

Olen teistä valtavan ylpeä.

Minulla on unelma koulusta. Se ei ole vielä täysin toteutunut, mutta olen tuntenut tänä keväänä muutamaan otteeseen olevani lähempänä sitä kuin koskaan ennen.

Näin tunsin Vasaran Päivänä, kun isot ja pienet olivat yhdessä ja yhdessä saivat aikaan upeat esitykset.

Näin tunsin mm. aina, kun kiipesin aamulla portaita ylös Kelloaulaan ja näin siellä tyttöjen keskenään harjoittelevan tanssiaan  - kaiketi Power Mover –tanssikilpailuun.

Näin tunsin, kun joku teistä soitti flyygeliä Kelloaulassa.

Näin tunsin, kun näin teidät uskomattoman innostuneina leuanvedosta.

Näin tunsin, kun näin ja ennen kaikkea kuulin teidän tekevän lipdub-videotanne.

Näin tunsin eilen Ysigaalassanne ja iltapäivällä Henrikin kirkossa.

Alumnilla tarkoitetaan yleensä jossakin oppilaitoksessa aiemmin opiskellutta henkilöä.

Alumnitoiminnan tavoitteena voi olla esimerkiksi yhteyden säilyttäminen oppilaitoksen ja sen entisten oppilaiden välillä tai yhteyksien luominen alumnien välille.

Hyvä peruskoulusi päättävä nuori.

Vaikka tänään lähdet, olet tänne aina tervetullut. Tiedät itsekin, miten matkan varrella on välistä ollut vaikeaa kuunnella meitä koulun aikuisia.

Samat vaikeudet ovat varmasti perässäsi tulevilla nuorilla.

Sinulla peruskoulun käyneenä ja keskiasteen koulutukseen päässeenä olisi varmasti paljon annettavaa heille.

Kantapään kautta oppiminen on tehokasta, mutta sangen raskasta.

Olet siis tervetullut koulumme alumniksi.
Näillä sanoilla haluan onnitella sinua. Olet nyt suorittanut peruskoulun.

Lisäksi haluan toivottaa sinulle onnea ja menestystä jatko-opinnoissasi, jotka vielä hetken ovat hämärän peitossa.

Jotteivat huomispäivän pilvet peittäisi tämän päivän aurinkoa, kehotan sinua näkemään asiat edesmenneen presidenttimme Mauno Koiviston tavoin:

Tässä asiassa, kuten yleensä elämässä on viisasta luottaa siihen, että kaikki menee hyvin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti