Hyvät Ystävät.
Pitkään työstämämme uusi opetussuunnitelmamme 2016 on ollut käytössämme
pian päättyvän lukuvuoden 1.-6. luokkien osalta ja myös 7.-9. luokkien ja
VALMO-ryhmien osalta opetussuunnitelmauudistuksen kannalta tärkeimpien lukujen
– toimintakulttuurin muutoksen suunnan määrittelevien lukujen 1-12 – osalta.
Yhteisöllisyys ja osallisuus ja niiden vahvistaminen ovat
keskeisiä tavoitteita. Näihin tavoitteisiin pyrkiminen voi kuitenkin tuoda
arkeen kiireen ja riittämättömyyden tunnetta; kun kuitenkin pitäisi ehtiä
opettaakin.
Emme voi luopua yhteisöllisyyden ja osallisuuden
tavoitteista vähentääksemme kokemaamme kiirettä. Keinoista noiden tavoitteiden
saavuttamiseksi voimme – ja meidän pitääkin – keskustella. Jos taistelulla
kiirettä vastaan, vahvistamme yhteisöllisyyttä ja osallisuutta, olemme oikealla
tiellä.
Liikkuva koulu on hyvä esimerkki hankkeesta, jolla on selkeä
yhteys opetussuunnitelmaan koulun toimintakulttuurin muutosta edistävänä
ilmiönä. Meillä Vasaramäen koulussa olla aidosti liikkuva koulu onkin ollut
edistyksellisesti ja esimerkillisesti yksi koko koulun
kehittämistavoitteista. Tällä on pyritty
koko yhteisön sitouttamiseen.
Yhteisö koostuu yksilöistä, joita usein yhdistää yhteinen
tehtävä tai päämäärä. Yhteisössä yksilöt toimivat tavalla tai toisella yhdessä,
mutta yhteisön olemassaolo ei kuitenkaan ole tae yhteisöllisyyden
muodostumisesta. Yhteisöllisyys lisää yhteisön jäsenen sosiaalista pääomaa ja
se vaatii syntyäkseen yhteisön jäsenten keskinäistä luottamusta, avointa
kommunikaatiota, vuorovaikutusta ja osallistumista. Yhteisöllisyyden kehittymisessä
yksilöiden tunteet ovat tärkeässä asemassa. Yksilön täytyy voida tuntea, että
hän kuuluu yhteisöön, hänen tulee voida tuntea itsensä tarpeelliseksi,
hyväksytyksi ja arvokkaaksi.
Luokan ja oppilaskunnan yhteisöllisyyden vahvistaminen on
tärkeä osa koulun kasvatuksellista tehtävää. Terve ja turvallinen koulu on
koulu, jossa nuoret itse osallistuvat monin tavoin omaa työtään koskeviin
päätöksiin. Jotta osallisuutta todella voidaan koulussa vahvistaa ja oppilaiden
osallistumista kehittää, tulee edellytykset osallistumiseen tietoisesti luoda.
Uusi opetussuunnitelma on tuonut haasteita myös koulun
arviointikäytäntöihin. 1.-4. luokkien työläs sanallinen arviointi on
edellyttänyt uudella tavalla toimenpiteitä arviointia varten. Vaarana on se,
että lukuvuoteen jatkossa lähdetään arviointi edellä, mikä ei mielestäni ole
uuden opetussuunnitelman hengen mukaista.
Koulun arki on tarjonnut lukuvuoden mittaan mielenkiintoisia
haasteita, joilla lähes aina on ollut vahva kytkös koulun toimintakulttuuriin
ja siinä ilmenneisiin kehittämistarpeisiin.
Itselleni kevätlukukausi on ollut raskas. Aikaa työhön on
kulunut paljon. Kuitenkin esimerkiksi tulevan lukuvuoden suunnittelu on vasta
käynnistymässä. Vaikka juuri tässä
keväässä on ollut joitakin poikkeuksellisen työllistäviä elementtejä, on minun
toki syytä pohtia yhdessä kanssanne työn organisointia koulun tasolla, yksikön
tasolla ja ennen kaikkea minun on toki syytä pohtia omaa ajankäyttöäni.
Ongelma on se, että työtä tuntuu tulevan koko ajan enemmän,
mutta aikaa se tekemiseen ei.
Sama tunne taitaa olla meistä jokaisella.
Tiistaina 22.8. järjestetään yleinen tiedotustilaisuus
Vasaramäen koulun ja ennen kaikkea koulun 7.-9. luokkien tulevaisuudesta, mikä
arvatenkin kiinnostaa meistä jokaista ja oppilaittemme vanhempia.
Tässä asiassa, kuten yleensä
elämässä on viisasta luottaa siihen, että kaikki menee hyvin. Yleensä se
kannattaa siinäkin tapauksessa, ettei itse siihen edes uskoisi. Sillä usein on
käynyt käänteisesti niin, että uhkakuvat alkavat toteutua juuri sen takia, että
niihin varaudutaan.
Tämä viimeinen kappale on – kuten huomasit – äskettäin
edesmenneen presidentti Mauno Koiviston mietelmä ( HS Kuukausiliitteen
haastattelussa 25.11.2013 ).
Hyvät Ystävät.
Lukuvuosi 2016-2017 on päättymässä – on juhlan aika: tämä
yhteinen kahvihetkemme, YsiGaala ja yläkoulun kevätkirkko, 1.-6. luokkien
lukuvuoden päätöstilaisuus, 7.-8. luokkien ja VALMO-ryhmien kevätjuhla ja
peruskoulunsa päättävien juhla ovat enää jäljellä tästä lukuvuodesta.
Uskon näiden juhlien avulla pystyväni lataamaan akkujani
niin, että virtaa riittää tulevan lukuvuoden suunnitteluun yhdessä Ainon ja
Aaron kanssa.
Ainoa haluan tässä yhteydessä erityisesti kiittää kuluneesta
lukuvuodesta. Hän on korvaamaton.
Mutta haluan kiittää myös teistä jokaista hyvin tehdystä
työstänne Vasaramäen koulun hyväksi nyt päättyvänä lukuvuonna ja toivotan
teille ansaitsemaanne aurinkoista ja voimat palauttavaa lomaa
Jyrki Välimäki, rehtori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti