Tässä kuvassa olen yhdessä muiden opintovierailuun osallistuneiden kanssa. Kuvassa on myös nuoria teatterin harrastajia. Paikkana on First_Floor - West Yorkshire Playhousen ensimmäinen kerros.Tästä linkistä pääset halutessasi tutustumaan tuohon paikkaan:First Floor
Meitä opintovierailulle osallistuneita oli yhteensä 22. Suomesta meitä oli kolme. Edustettuina olivat myös Englanti, Hollanti, Irlanti, Malta, Puola, Tanska, Unkari ja Viro.
Neljän kouluttajan tiimi muodostui kahdesta englantilaisesta ja kahdesta virolaisesta kouluttajasta.
Me osallistujat olimme joko kouluväkeä - rehtoreita, opettajia tai erityisopettajia - tai nuorisotyöntekijöitä.
Suomessa on edetty vaiheittain kohti kaikille yhteistä koulua ja tätä
kehitystä voi hahmottaa kolmella eri tavalla.Yleinen oppivelvollisuus
on vähitellen ulotettu koskemaan kaikkia lapsia eli koko väestö on
oppivelvollisuuden piirissä. Kouluintegraation avulla on vähennetty
erityisluokkaopetuksen tarvetta. Uusin kehitysvaihe on inkluusio, joka
merkitsee yleisopetus- ja erityisopetusluokkien sulauttamista toisiinsa
yhdeksi yhtenäiseksi kouluksi.
Inkluusio tarkoittaa sitä, että kaikki oppilaat käyvät koulua yhdessä ja yhteinen opetus on järjestetty oppilaiden yksilöllisten edellytysten mukaisesti ja jokainen
- niin oppilas kuin henkilökunnan jäsenkin – tuntee olevansa hyväksytty
ja arvostettu kouluyhteisössä. Inkluusio ei ole tietty saavutettu tila,
vaan se on jatkuvaa oppimisen ja osallistumisen esteiden purkamista
koulussa ja koko yhteiskunnassa.
Kiinnostuin itse tästä opintovierailusta erityisesti siksi, että olemme tarjonneet pian kahden lukuvuoden ajan perusopetuksen jälkeistä lisäopetusta YsiPlus-oppilaillemme.
YsiPlus-opetuksen tavoitteena on ollut vahvistaa peruskoulun jo päättäneiden nuorten mahdollisuuksia jatko-opiskeluun. Olemme pyrkineet kehittämään tuohon tarkoitukseen omaa toimintamallia, jossa formaalin kouluoppimisen rinnalla hyödynnetään entiustä enemmän ns. non-formaalia oppimista, mikä käytännössä tarkoittaa useinmiten luokkahuoneesta ulos astumista ja yhteistyötä koulun ulkopuolisten eri yhteistyötahojen kanssa.
Leedsissä vierailimme joissakin kouluissa, mutta ennen kaikkea normaalin koulujärjestelmän ulkopuolisissa yhteisöissä, jotka yhteistyössä koulujen kanssa tarjosivat syrjäytymisvaarassa oleville nuorille vaihtoehtoisen mahdollisuuden suorittaa koulunsa loppuun, löytää vahvuutensa ja toteuttaa unelmiaan.
Nelleke Nijhuis - nuori osallistuja Hollannista - teki minuun suuren vaikutuksen kirjoittamallaan kirjalla My Drive in Life. Kirja kertoo nuorten uskomattomista henkisistä voimavaroista Nairobin slummissa, Matharessa.
Nellyn työstä Matharessa saa jonkinmoisen kuvan katsomalla tämän videon: My Drive in Life
Löysin Nellyn kirjasta paljon yhtäläisyyksiä OPH:n KOMPPI-hankkeessa tekemäämme elokuvaan Annin ja Fadumon tarina. Nelly kirjoittaa:"Anybody's focus should be like that of a driver. I will be the driver of my life." Olla oman elämänsä kuljettaja - sitä tulisi tavoitella.
Toukokuun lopulla matkustan Mathareen yhdessä opettaja Hanna Moilasen ja World Vision -toimijoiden kanssa. Nellyn tapaaminen ja hänen kirjansa lukeminen tuo tuohon vierailuun aivan uutta syvyyttä ja ymmärrystä.
Nairobista siirrymme sitten Mogotioon, jossa toimii kummikoulumme Chepyuan Primary School. Kuvaamme materiaalia KOMPPI-hankkeemme jatko-osaan. Olemme kuvanneet pienen suomalaisen tokaluokkalaisen päivää. Nyt kuvaamme saman ikäisen lapsen päivää Mogotiossa.
Tavoitteenamme on tuottaa jälleen Annin ja Faduomon tarinan lailla globaalikasvatusmateriaalia eurooppalaisten koulujen käyttöön - tällä kertaa alakouluikäisten tarpeisiin.
Tutustuminen Nelleke Nijhuis -nimiseen nuoreen Leedsissä antoi valtavasti minulle eväitä elää ja tehdä parhaani.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti