keskiviikko 5. marraskuuta 2014

Miksei koulu tee mitään?


Oppilashuoltoa kehitetään ja seurataan pääsääntöisesti koulukohtaisissa oppilashuoltoryhmissä (KOR), joiden tehtävään oppilashuollon kehittäminen kuuluu. Tänään  keskiviikkona marraskuun 5. päivänä Vasaramäen koulun KOR kokoontui taas. Tänään ryhmän vieraina olivat kutsuttuina niin ala- kuin yläkoulunkin oppilasparlamenttien edustajat ja oppilasparlamenttien ohjaajat.

KOR halusi kuulla oppilaitten ajatuksia mm. siitä, miten turvallisuutta tulisi edistää niin Lehmuksen kuin Syreeninkin yksiköissä.

Kokouksessa hyväksyttiin myös Vasaramäen koulun toimenpideohjelma kiusaamisen ehkäisemiseksi ja havaitun kiusaamisen selvittämiseksi.
Keskeistä tässä toimenpideohjelmassamme on KiVa Koulu -ohjelman hyödyntäminen. Ohjelmaan voi tutustua mm. sen www-sivuilla osoitteessa http://www.kivakoulu.fi/ .

Toimenpideohjelmaamme pääsette tutustumaan, kunhan saamme sen koulumme kotisivuille. Tiedotamme tästä sitten wilman kautta.

Tänään Lehmuksen yksikön Päivän Pysäyksessä halusin korostaa koko alakoulun väelle, miten tärkeää on erottaa kiusaaminen ja lapsen normaaliin kasvuun kuuluvat riitatilanteet. Tämän lisäksi koulussa esiintyy ei-toivottua käyttäytymistä, jota minä yksinkertaisesti kutsun hölmöilyksi.

Hölmöilyä on esimerkiksi henkisen huonon olon purkaminen luokan ulkopuolella olevaan siistiin kenkäriviin: potkia kengät hujan hajan. Tai muunlainen yhteiseen tai jonkun oppilaan omaisuuteen kohdistuva ilkivalta - tietämättä välttämättä edes kenen omaisuudesta on kysymys. Tai toisen oppilaan tönäiseminen jonossa - kenen tahansa, joka sattui tulemaan eteen.

Hölmöily ei ole kiusaamista. Toki siihen puututaan ja tilanteet selvitetään. Hölmöilystä on oppilaalle tietyt seuraamukset. Mutta ennen kaikkea pyrimme selvittämään syyt ei-toivottuun käyttäytymiseen ja auttamaan oppilasta, jotta käyttäytyminen muuttuu.

Jokainen oppilas haluaa kuitenkin olla pidetty.

Riitoja taas tulee esimerkiksi kesken leikin tai pelin sen säännöistä ja niiden tulkinnasta. Riita voi tulla siitäkin, kuka ehti naulakolle ensin. Riidat ovat hyödyllisiä, koska ilman riitoja ei voi oppia selvittämään niitä. Ikävää on se, että ennen kuin tämän oppii, voi oppilas turvautua toista loukkaaviin sanavalintoihin tai fyysiseen väkivaltaan.

Riidat eivät ole kiusaamista.

Kiusaaminen on sitä, että vahvempi järjestelmällisesti joko sanoin tai teoin pyrkii aiheuttamaan tietylle ihmiselle mielipahaa tai fyysistä kipua. Ja tätä on jatkunut jo jonkin aikaa. Vahvemmuus voi olla fyysistä tai henkistä. Oppilaitten väliset erot iässä, pituudessa tai painossa ei tätä vättämättä ratkaise.

Vetoan usein Jeesuksen Kultaiseen sääntöön: "Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille.”  Tai ettei pidä tehdä mitään sellaista, mitä ei halua itsellekään tehtävän.

Edelliseen blogiini viitaten jätän kyllä jatkossa lähteen mainitsematta.

Tai toisaalta. Käsitykseni mukaan tuo sama ajatus on keskeinen kaikissa suurissa maailman uskonnoissa ja filosofioissa.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti