Kuva on sama, joka on julisteena, jonka ostin taannoin
vieraillessani Hollannin Arnhemissa Airborne Museumissa. Museo kertoo toiseen
maailmansotaan sijoittuneesta operaatio Garden Marketista: Liittoutuneet
yrittivät syyskuussa 1944 tunkeutua Arnhemin kautta Natsi-Saksaan. Museo tuo
nuo tapahtumat ulottuvillemme kiehtovan tarinan lailla. Ei siis ihme, että tästä
toisen maailmansodan taistelusta tehtiin elokuva. Yksi silta liikaa - A bridge
too far – on vuodelta 1977.
Kun taas löysin tuon julistekäärön kotoani siivouksen yhteydessä,
päätin, että kehystän tuon kuvan ja löydän sille paikan työhuoneestani Lehmuksessa. Vierailu museossa oli vaikuttava. Sitä täydensi
vierailu läheisellä sotilashautausmaalla.
Kuljin kokonaisen päivän toisen maailmasodan rintamalla.
Rintamalla.
Sen piti alunperin olla tämän blogini otsikko. Mutta että
verrata yhtenäiskoulun rehtorina olemista rintamalla olemiseen; se kuitenkin
olisi koettu liian mahtipontiseksi.
Koulumme toimii kahdessa yksikössä. On mahdotonta olla läsnä
kummassakin yksikössä yhtä aikaa. Ja hyvin paljon työhöni kuuluu sellaista,
etten ole lainkaan läsnä - en kummassakaan yksikössä. On kuin olisin rintamalla
taistelemassa jonkun ja jonkin puolesta, mutta samaan aikaan kotirintamalla –
siis koulussa - ihmisten on vaikeaa ymmärtää
käymääni sotaa.
Kotirintaman arkeen kaivataan isää, jotta arjesta
selvittäisiin. Lisäksi tuntuu siltä, että tässäkin tapauksessa isä aina lupaa,
mutta hyvin usein käy kuitenkin niin, että hän ei ehdi tai hän unohtaa.
Johtamistapani perustuu luottamukseen. Johdan
asiantuntijoita, jotka osaavat asiansa. Kansainvälisesti tunnustetulle
suomalaiselle koululle tämä on yleisesti hyvin tyypillistä: vapaus.
Se, että johtajana luottaa alaisiinsa ja vapauttaa alaisensa
hyödyntämään osaamisensa. Niin kummalliselta kuin se kuulostaakin, sitä ei koko
työyhteisö koe kaikissa tilanteissa myönteisesti. Alainen voi kokea vapauden heitteille
jätöksi: Rehtori laiminlyö minut.
Paljon puhutaan pedagogisen johtajan puolesta. Sellainen
pyrin itsekin olemaan. Toisaalta rintamalla ollessani kuulen kuitenkin, että
hyvin usein vahvan pedagogisen johtajan koulussa työntekijät kaipaavat vapautta.
Minkä joku kokee vahvuutena, sen toinen näkee heikkoutena.
Jokaisella meistä on kuitenkin omat vahvuutemme. Nämä
vahvuudet tulisi nähdä ja ne tulisi hyödyntää. Tämä koskee koko kouluyhteisöä.
Koulun arjessa yksilön heikkoudet ja tekemänsä virheet saavat suhteessa liian
suuren huomion.
Itse kukin meistä tulisi itse kunkin meistä taholta tulla niellyksi
karvoineen. Jokainen tulisi hyväksyä sellaisena kuin hän on.
Toisaalta. Koko kouluyhteisön - niin lasten, nuorten kuin aikuistenkin - tulisi pyrkiä kehittymään sellaiseksi,
että jokainen kokisi velvollisuudekseen puuttua, kun näkee toisen rikkovan
lakia tai yhteisiä sopimuksia. Jaan mielelläni tämän velvollisuuden, vaikka
ymmärrän, että se minulla esimiehenä ja rehtorina on ihan erityinen.
Tulisi sallia itselle virheet ja unohdukset. Kun ne itselle
sallii, on helpompi sallia ne myös toiselle.
Omien virheideni hyväksyminen ei ole minulle helppoa.
Kello kolme aamuyöstä jostakin pamahti päähäni, että olin
unohtanut järjestää 6b-luokalle sijaisen perjantaiksi, enkä – itse Helsingissä
olleena – ollut tätä toteamassa, kun järjestelyjen perään koulussa kyseltiin.
Ei tullut enää uni. Olen todella pahoillani.
Unohduksestani ylipääseminen on vaikeaa, koska olen erityisesti pyrkinyt parantamaan tapahtumien ja erityisjärjestelyjen ennakointia ja niihin liittyvää informaatiota niin oman työni kuin koko organisaatiomme osalta.
Jokainen meistä kuitenkin tekee parhaansa - niin rintamalla
kuin kotonakin.
Minun tehtäväni on johdattaa joukot tuolle sillalle. Se on
kaukana. Tällä kertaa – tässä tarinassamme - se ei kuitenkaan ole liian
kaukana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti